Pinion Schakelsysteem

Wat is Pinion?

Pinion is een bedrijf dat schakelbakken maakt voor fietsen. Het idee hiervoor is ontstaan door twee engineers die bij Porsche werkten en grote mountainbike liefhebbers waren. Zij kwamen op het idee om een schakel systeem te ontwikkelen dat net zo werkt als het schakel systeem van een sport auto; intuïtief, precies en zonder slijtage. De twee engineers, Michael Schmitz en Christoph Lermen, Richtte een bedrijf op en begonnen aan de ontwikkeling van de Pinion schakelbak, die we nu kennen als de P1.18. Deze is sinds 2010 in productie voor de consument en wordt sindsdien door verschillende fiets fabrikanten aangeboden bij hun modellen. Na de Lancering van de C-Line in 2017, die de Pinion schakelbox beschikbaar maakt voor het hogere midden-segment, zijn er veel verschillende soorten fietsen met een Pinion. Mountainbikes, Vakantiefietsen maar ook stadfietsen.

Hoe werkt het?

In tegenstelling tot andere schakelsystemen, bijvoorbeeld Rohloff of derailleur systemen, zit een pinion versnellings bak in het midden van de fiets op de plek van de trapas. Het systeem dat gebruikt heeft veel weg van het systeem wat in auto’s word gebruikt. In de versnellingsbak zitten twee tandwielen die jou pedaalslagen om zetten in het draaien van jou achterwiel. Afhankelijk van de versnelling en bijbehorende tandwielpaar kun je lichter of zwaarder fietsen. In de schakel box zitten twee sub-units, de eerste unit heeft 6 tandwiel paren, die zes versnellingen vertegenwoordigen. In de andere sub unit zit nog 3 tandwiel paren, die de zes versnellingen van de eerst unit vermenigvuldigen. Hierdoor heb je dus 6x3=18 versnellingen en een totale range van 636%!

 

Wat zijn de voordelen?

Met de pinion versnellingsbak kun je razendsnel schakelen. Dit kan zowel stilstaand als rijdend met een draaiende shifter. Dit is de meest ideale versnelling bediening die er is.

De P.1.18 heeft een Range van 636%. Dat is echt een heel groot bereik, ter vergelijking een een roholff naaf heeft een range van 526% en een derailleur groep 3x10 heeft een range van 573%. De P.12 heeft nog steeds een zeer indrukwekkende range van 600%. Het voordeel van de P1.18 is dus dat deze kleine stapjes heeft van 11.5%.
Door de afgesloten aluminium bak heeft de versnelling box geen last van externe factoren zoals zand, modder of regen. Er zijn dus geen omstandigheden om de fiets thuis te hoeven laten staan.
Combineer een Pinion Versnellingsbak met een riem aandrijving en je hebt een super onderhoudsvrije fiets die zonder gemak alle wegen en paden overleeft.

 

Pinion VS Rohloff

Pinion heeft een veel grotere range aan versnellingen. 636% van pinion tegevenover 526% van Rohloff.
Pinion heeft kleinere stappen dan Rohloff. De Stapjes van Pinion zijn 11.5% en de stapjes van Rohloff zijn 13.5%.
Een pininon versnellingsbak is stiller dan een Rohloff naaf. Een rohloff naaf maakt (zeker in het begin) meer geluid dan een Rohloff versnellingsnaaf.
Een Pinion Versnellingsbak heeft een garantie van 5 jaar, waar een Rohloffnaaf maar 2 jaar garantie heeft.
Bij een Rohloff naaf dien je de olie vaker te vervangen dan bij een Pinion versnellings bak. Pinion heeft bij elke 10.000 km nieuwe olie nodig en Rohloff bij elke 5000.
Bij een fiets met een Pinion versnellingsbak is het vele male makkelijker om van wielen te veranderen dan bij een fiets met een Rohloff naaf. Wil je net zo vrij zijn in je wiel keuze met een rohloff naaf, dan zal je meerdere rohloff naven nodig hebben.
Voor mountainbikes biedt de Pinion versnellings bak 2 hele grote voordelen ten opzichte van de Rohloff naaf. Doordat de versnellingsbak van Pinion in het midden van de fiets is geplaatst heb je een veel betere gewichtsverdeling. Daarnaast zitten op de meeste fietsen met een Pinion een kleinere tandwiel. Dit betekend dat je meer ruimte heb tot de grond.

Fietsen met Pinion

Wij hebben meerdere modellen in voorraad met Pinion. Bijgaand onze testfietsen;