Rohloff voor gevorderden

Schakelen met de Rohloff Speedhub

Alle 14 versnellingen van de Rohloffnaaf (Speedhub 500/14) kunnen worden geselecteerd via één draaischakelaar. Hierdoor is het mogelijk om met één draaibeweging één of meer versnellingen hoger of lager te schakelen.

Het rode merkteken op de behuizing van de draaischakelaar naast het versnellingsnummer toont de berijder welke versnelling is geselecteerd. De montage-instructie laat zien dat de draaischakelaar aan de rechterkant van het stuur is gemonteerd, maar in speciale omstandigheden is het mogelijk om de draaischakelaar aan de linkerkant te monteren.
Wanneer de draaischakelaar in de richting van # 14 wordt gedraaid, wordt een zwaardere versnelling geselecteerd. Bij het draaien van de draaischakelaar in de richting van # 1, wordt een lichtere versnelling geselecteerd.

In tegenstelling tot andere versnellingssystemen is er bij de Rohloffnaaf geen vertraging tussen het schakelmoment van de hendel en het schakelmoment in de naaf. Op het moment dat de inkeping in de draaischakelaar voelbaar is, is de versnelling veranderd. Daarom is een snelle en storingsvrije versnellingsverandering mogelijk, zelfs bij stilstand.

Als de tandwielen en het koppelingsmechanisme in de naaf in beweging zijn, schakelt de naaf op zijn best. Zodra de druk op de pedalen wordt opgevoerd, verhoogt ook de druk op het koppelingsmechanisme en dit resulteert in een harder schakelgeluid. Indien er tijdens het schakelen druk van de pedalen wordt gehaald verloopt de schakeling geruisloos en soepel.
In een situatie waarbij het niet mogelijk is om de druk op de pedalen te verminderen (bijvoorbeeld tijdens heuvel oprijden), is het nog steeds mogelijk om snel en soepel van versnelling te veranderen. Schakel in zo'n situatie wanneer de cranks in een rechte opwaartse(verticale) positie staan, waarbij nauwelijks enige druk op de pedalen wordt uitgeoefend.
Door de robuuste constructie van de Rohloffnaaf is schakelen onder druk mogelijk en is dit niet schadelijk voor de naaf. Het is echter mogelijk dat bij het schakelen onder hoge druk de naaf per ongeluk in een neutrale versnelling valt. Dit komt doordat het koppelingsmechanisme niet gelijktijdig correct mee-schakelt naar de volgende elementen en daarom terugveert. Deze (mis)schakeling veroorzaakt een zgn. vrijstand. Als dit gebeurt, kan de berijder het evenwicht verliezen en tijdens berg oprijden stil komen te staan. Dit fenomeen wordt wel ’overslaan’ genoemd en kan ook plaatsvinden bij derailleursystemen.

Overschakelen onder hoge druk gebeurt dus op eigen risico van de berijder.

Geluidsniveau

Tijdens het rijden in bepaalde versnellingen, zijn er twee verschillende soorten rijgeluid hoorbaar. In de meeste versnellingen is een vrij vergelijkbaar geluid te horen. Wanneer er met meer pedaaldruk wordt gereden, is er een hogere geluidsfrequentie te horen via de tandwielen # 5, # 6 en # 7. Dit is kenmerkend voor rechte precisietandwielen.
Door verschillende frametypen en materiaalsoorten kunnen deze geluiden worden versterkt dan wel verzwakt. De buizen van de frames fungeren als klankkast van de geluidsgolven.

Verschillende geluiden zijn ook hoorbaar tijdens het freewheelen, afhankelijk van welke versnelling er is geselecteerd. Dit komt door de verschillende delen van het tandwielmechanisme die in de naaf roteren.

Gewicht van de Rohloffnaaf

De Rohloffnaaf is met een gewicht van 120g per versnelling de lichtste versnellingsnaaf op de markt. Het versnellingsbereik is vergelijkbaar met een 27 versnellingen (3X9) derailleursysteem. Doordat de 14 versnellingen binnen de naaf gelijkmatig verdeeld zijn met 13,6% toename per versnelling,  gaat de Rohloff  Speedhub de competitie aan met nagenoeg alle derailleursystemen op hoog niveau!

De Rohloffnaaf geeft een geweldig ‘minimal’ uiterlijk aan de fiets en vervangt ten opzichte van een derailleurfiets de volgende onderdelen:

  • Voorderailleur en achterderailleur
  • Twee shifters inclusief schakelkabels
  • Achternaaf met cassette
  • Twee of drie kettingbladen.

Het totale gemiddelde gewicht van al deze componenten bedraagt ca.1600gr.

Het gewicht van een Rohloffnaaf cc inclusief twist-shifter, schakelkabels en kabelgeleiding  bedraagt ca. 1800gr.
Resumerend kunnen we stellen dat de Rohloffnaaf (Speedhub 500/14) ten opzichte van een derailleursysteem slechts een paar ons zwaarder is. Daarvoor in de plaats krijgt de gebruiker een servicevrij, vuilvrij, volledig gesloten, gebruiksvriendelijk tandwielsysteem met een hoge betrouwbaarheid en een lange levensduur.

Technische wijzigingen in de actuele series

Asplaatschroeven:
Het aantal asplaatschroeven (verzonken schroeven) die zijn weergegeven in het Rohloffnaaf werkplaatsboek van 25-6-1999, is niet langer correct. In plaats daarvan worden nu alleen Torx-schroeven (M4 - TX20) gebruikt.

Kettingspannerveer:
In het late najaar van 2002 werd de veer in de kettingspanner vervangen door een nieuwe veer met een langere arm. Door deze wijziging krijgt de kettingspanner een enorme prestatieverbetering. Ook het risico op beschadiging van de veer wordt tot een minimum beperkt, zelfs als de ketting niet voldoende lengte heeft. De nieuwe veer kan worden gemonteerd op alle kettingspanners ‘oude stijl’. De benodigde ombouwset is onderdeel nr. 8248.

Asring:
Begin 2003 werd er een snel wisselbare asring geïntroduceerd om de oude asring uit één stuk te vervangen. De ring is gemakkelijk te herkennen omdat deze op zijn plaats wordt gehouden door vijf zichtbare asplaatschroeven, en niet door zes zoals voorheen. De zesde schroef bevindt zich onder de asplaat en houdt de asring stevig op zijn plaats. Het voordeel van deze ontwikkeling is dat de asplaat op zijn plaats kan blijven als de naafkabel moet worden vervangen. Hierdoor is de klus sneller en eenvoudiger uit te voeren.

Indexveer:
Vanaf serienummer 18100 werden de naven uitgevoerd met een ​​nieuwe indexveer.

Wieldopafdichting:
Op alle Rohloffnaven vanaf Serienummer 25300 werd een nieuw ontwikkelde naaf- en wieldopafdichting gemonteerd. Deze vernieuwing kan eenvoudig worden herkend aan de buitenste metalen ring en de diepblauwe kleur van het rubber.

Schakel-as:
Vanaf Serienummer 33000 werden alle Rohloffnaven uitgerust met een enigszins overbelaste schakel-as. Bij versnellingswisselingen  van 7->8 of van 8->7 loop je het risico om naar versnelling # 11 te schakelen in plaats van versnelling # 14. Dit zal echter alleen gebeuren als je heel traag of met veel kracht op de pedalen schakelt.

Spaakgat-revisie:
Ge-update naafschalen hebben een spaakgat-diameter van 2,7 mm, t.w.: gepolijst aluminium 43559, rood gepoedercoat 43384, zwart geanodiseerd 44321.

Na serienummer 75.000 zijn alle volgende serienummers van de Rohloffnaaf met laser in de naafschalen gegraveerd. Hierdoor wordt een optimale bescherming tegen diefstal aangeboden omdat de serienummers niet meer kunnen worden verwijderd zonder zichtbare schade achter te laten. De naafsticker kan nu zonder garantieverlies uit de naafhuls worden verwijderd.

De Rohloffnaaf volgnummers:
Nummers                  Bouwjaar

000000 - 000400                1998
000401 - 002700                1999
002701 - 006500                2000
006501 - 012000                2001
012001 - 018800                2002
018801 - 027700                2003
027001 - 038500                2004
038501 - 050049                2005
050050 - 065000                2006
065001 - 081600                2007
081601 - 100000                2008
100001 - 115900                2009
115901 - 135800                2010
135801 - 153000                2011 
153001 - 171000                2012
171001 - 189000                2013
189001 - 206999                2014
207000 - 223999                2015
224000 - 241130                2016
241130 -                             2017

Transportadvies

Als u een fiets vervoert die is uitgerust met een Rohloffnaaf moet erop worden gelet dat het achterwiel rechtop wordt vervoerd. In een auto of een vliegtuig kunnen zich grote veranderingen in de luchttemperatuur of -druk voordoen. Als de fiets of het achterwiel op zijn kant ligt kan er olie uit de afdichtingen lekken. Dit komt omdat de olie direct tegen de afdichtingen aan de linker- of de rechterkant van de naaf zit.
Door de fiets rechtop te transporteren wordt voorkomen dat de luchttemperatuur of -druk negatief effect uitoefent op de Rohloffnaaf.

Als het niet mogelijk is om de fiets of het wiel rechtop te vervoeren vanwege de bepaalde verpakkingsvereisten, hoeft u zich geen zorgen te maken.

Het lekken van olie veroorzaakt geen (blijvende) schade.