Hybride fietsen, een uitdaging! (2)


 25 januari 2017

“Voor liefhebbers van elektro-hybride fietsen houdt ondergetekende een blog bij waarin zijn ervaringen worden opgenomen van de nieuwe Santos Trekking Lite-E. Deze bijzondere Santos is zowel snel en licht te berijden als met bepakking tijdens fietsvakanties en mooie toertochten. Het beeld dat leeft onder de bevolking van de elektrische fiets in algemene zin zal vervagen en plaats maken voor een compleet nieuwe fietssensatie, het hybride fietsen!
 
Om de ‘gewone fietser’ enthousiast te maken voor een hybride fiets, wil ik het een en ander toelichten. De mensen die denken dat het hier om een ‘doorsnee elektrische fiets’ gaat, die hebben het mis!

Hierna het vervolg op de introductieblog van 19 juni 2016 en de eerste blog van 20 januari 2017 over dit onderwerp.

 

Wat is een hybride fiets? (vervolg)


5. Weerstand:

Weerstand is direct gekoppeld aan de actieradius en dit levert de volgende vragen op:

  1. Waartoe is de fietser in staat, d.w.z. hoe is het gesteld met zijn of haar fysieke (weerstands)vermogen
  2. De weerstand die de fiets als geheel, zie *actieradius, oplevert
  3. Fysieke weerstand:

Deze weerstand kan door een (sport-medisch) testcentrum, bijvoorbeeld een SMA worden gemeten. Met behulp van een fietsergometer en de Astrand-test* kan er worden bepaald waartoe een individu in staat is om ‘weg te trappen’. 

*) De Astrand fietstest is ontwikkeld door de Zweedse inspanningsfysioloog Per Olof Astrand met als doel het maximale zuurstofverbruik (VO2max) te meten.
    De test gaat er vanuit dat er een verband bestaat tussen de hartslag en het maximale zuurstofverbruik.

6. Aandrijving en versnellingskeuze:

De hybride fiets waar het hier om gaat, is uitgerust met een derailleur schakelsysteem en de motor is in het achterwiel ingebouwd.

 

Nét als bij race- of tourfietsen is de keuze van het type versnellingsysteem en de grootte van de kettingbladen en tandwielen belangrijk.

Afwegingen voor een uiteindelijke keuze:

  1. Met welke gemiddelde snelheid rijd je
  2. Gaat de route over vlakke wegen of is de route geaccidenteerd
  3. Is er sprake van middelzware tot zware omstandigheden (klimmen, onverharde weg)
  4. Wordt er met bagage gereden en tot welk aantal tassen en gewicht
  5. Combinatie van 1 t/m 3 t.o.v. 4
  6. Ben je iemand met een hoog beenritme of trap je liever wat trager(zwaarder)

Indien je fiets elektrisch wordt ondersteund, dan komen er nog andere factoren naar voren. Zoals het vermogen en actieradius die de fiets kan leveren. Je kunt namelijk bij het klimmen een keuze maken tussen;
a. terugschakelen en de snelheid naar benedenbijstellen of
b. het vermogen ophogen bij gelijkblijvende snelheid

7. Uit eigen ervaring:

De Santos Trekking Lite-E wordt standaard geleverd met een zgn. triple crankset waarvan de kettingbladen buiten: 44, midden: 32 en binnen: 22 tanden zijn voorzien.

De cassette van 10speed heeft een bereik van 11-32 tanden. Met deze ‘setting’ wordt er rekening gehouden met de meest zware omstandigheden, d.w.z. ‘klaar voor een fietsvakantie met volle bepakking in het hooggebergte’. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan dichter bij elkaar liggende overbrengingsverhoudingen, d.w.z. op- en afschakelen met bijvoorbeeld 13-14-15-16-17-18-19-21-23-25. De voorbladen liggen door het vervangen van het middenblad 32T voor een 36T waardoor een dubbel gebruik goed mogelijk is. Dus 36 x 16-15-14 en dan opschakelen naar 44 buiten x 19-18-17-etc..

Belangrijk! Rijden met een hogere ‘tred’ of trapfrequentie, bijvoorbeeld tussen de 85 en 95 omwentelingen per minuut resulteert in betere motorprestaties, minder energieverbruik en ‘algemeen gesproken’, is dit beter voor ‘mens en paard’.

In de volgende Blog ga ik vertellen over het rijden on de praktijk met mijn Santos Trekking Lite-E

Claudius Ouwerkerk