Hybride fietsen, de nieuwe fietssensatie(2)


 7 juni 2017

Wil je worden geïnformeerd over hybride fietsen? Claudius Ouwerkerk houdt een blog bij waarin zijn ervaringen worden opgenomen van zijn  Santos Trekking Lite-E
Deze bijzondere Santos is snel en licht te berijden met bepakking tijdens fietsvakanties en mooie toertochten. Het beeld dat de fietsers heeft van de elektrische fiets zal vervagen en plaats maken voor een compleet nieuwe fietssensatie, het hybride fietsen!

Om de ‘doorsnee fietser’ enthousiast te maken voor een hybride fiets, wil ik het een en ander toelichten. De mensen die denken dat het hier om een ‘gewone elektrische fiets’ gaat, die hebben het mis!
 

Vervolg van deel 1 . . .  Wat is een Hybride fiets?


1. Definitie van een hybride fiets:

Je verplaatsen met een HPV(human powered vehicle), lees: fiets, die, naar behoefte ondersteund door een elektromotor en bedieningssoftware, voldoet aan alle wensen en eisen op het gebied van veilig, snel en comfortabel fietsen en tevens in staat is om onder bepaalde omstandigheden energie terug te winnen met behulp van een (in de motor geïntegreerde)dynamo.

2. Soort fiets:

Voorwaarde is dat het een traditionele fiets is, d.w.z., met een vrij in te richten trapas, cranks en kettingbladen die een achterwiel met derailleursysteem aandrijven. De elektromotor zit of in het achterwiel of in het voorwiel. Dus géén middenmotor!

Indien, bij een voorwiel aangedreven fiets het voorwiel vervangen wordt door een niet gemotoriseerd exemplaar, dan ontstaat er een gewone, niet ondersteunde fiets.

Indien, bij een achterwiel aangedreven fiets het achterwiel vervangen wordt door een niet gemotoriseerd exemplaar, dan ontstaat er een gewone, niet ondersteunde fiets. In beide situaties verwijdert men de accu en zo ontstaat er dan een lichte, sportieve fiets.

3. Actieradius:

De actieradius wordt bepaald door de berijder doch is in principe oneindig. Oneindigheid ontstaat doordat bij neutrale instelling(nul ondersteuning van de motor) de fiets met een afwijking van -/+ 10% t.o.v. een gelijkwaardige, niet ondersteunde fiets presteert.

 

Uiteraard wordt de actieradius bepaald door een veelvoud van combinaties, bestaande uit o.a.:

  • soort accu(xxxWh en xx.xAh)
  • soort motor(xxVolt , xxA, = xxx Watt)
  • gewicht van de fiets en de berijder
  • het gevraagde vermogen en/of snelheid
  • weersinvloeden, weginvloeden, rolweerstand en spanning van de banden, kwaliteit van het loopwerk en van de bewegende delen
  • hoogtemeters(daling en stijging)
  • aerodynamiek van zowel fiets als berijder
  • e.a. niet genoemde factoren

4. Snelheid:

De meeste elektrisch ondersteunde fietsen die in Nederland worden verkocht zijn begrensd tot 25km/u. De ‘pedelecs’ of ‘speedbikes’ zijn ruimer begrensd tot wel 45km/u. Met de verplichting(vanaf 1/1/2018) tot het afsluiten van een WA-verzekering en het dragen van een valhelm. Er zijn ook vrij programmeerbare systemen waarvan men in overleg tussen producent en cliënt bepaald waar de snelheidsgrens ligt. De begrenzing ligt dan meestal tussen 25 en 35km/u. Echter, alle afstellingen boven de 25km/u vereisen een keuring van de fiets door de RDW.  Hiervoor gelden dezelfde eisen als voor een 45km/u afstelling.

In de volgende Blog ga ik vertellen over de begrippen 'weerstand', 'aandrijving', 'versnellingskeuze' en de eerste rij-ervaringen met mijn Santos Trekking Lite-E.

Claudius Ouwerkerk