De Rohloffnaaf Speedhub

De 'Rohloff Speedhub' het hele verhaal!

Rohloff produceert al meer dan dertig jaar het beste onderhoudsarme schakelsysteem voor de fiets. Dit Duitse kwaliteitssysteem wordt geïmplementeerd in zowel vakantiefetsen, mountainbikes als in woon- werkfietsen. Fietsspecialist Van Eijk uit Ter Aar heeft ruime kennis van, en ervaring met Rohloffnaven en adviseert u graag over de mogelijke toepassingen op oa uw Santos fiets.


"Rohloff vergroot de liefde voor je fiets"
Bekijk direct ons assortiment fietsen met Rohloffnaven

 

NIEUW Elektrisch fietsen met Rolhoff dankzij het Pendix eDrive ondersteunings systeem
lees er alles over!

 

Wie en wat is Rohloff?

Rohloff werd in 1986 opgericht als een klein familiebedrijf. Vastbesloten om de fietsenhandel voor de toekomst te verrijken ontwikkelen zij producten met een blijvende waarde voor de toekomst. Elk Rohloff product dat de fabriek verlaat, is onderworpen aan intensieve kwaliteitscontroles die ervoor zorgen dat u als fietser kunt genieten van duizenden kilometers fietsplezier. De kwaliteit die Rohloff levert heeft talloze fans en trouwe klanten opgeleverd in de afgelopen 30 jaar. Fietsen met Rofhloffnaven hebben fietsers naar de meest afgelegen regio's van de wereld gebracht, en er zijn tal van lange afstandsrecords mee gevestigd! 

Fietsers die willen genieten van een zorgeloze fietsrit hebben dankzij het lage onderhoud een grenzeloos vertrouwen in Rohloff producten gekregen. Geniet zelf van de 14-speed Rohloff ervaring op een met SPEEDHUB 500/14 uitgeruste fiets. Het maakt niet uit of het een E-bike, MTB, fatbike, tandem, trekkingfiets, ligfiets of cargo-fiets is. Er is een Rohloffnaaf voor iedereen!

Enkele weetjes

Bijna 100% van de componenten die nodig zijn voor Rohloff producten worden in Duitsland geproduceerd. Dit wordt gedaan door 150 gespecialiseerde en door Rohloff opgeleide onderaannemers. Elk individueel onderdeel moet voldoen aan de strengste kwaliteitsnormen. Pas dán wordt dit onderdeel een exclusief Rohloff-product!

Rohloff werkt nauw samen met retailers en distributeurs in 35 verschillende landen. Dit wereldwijde ondersteuningsnetwerk stelt Rohloff in staat om snel te reageren en ervoor te zorgen dat alle klanten de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben, ongeacht waar ze zich in de wereld bevinden. Het hoofdkantoor van Rohloff bevindt zich in Duitsland. Rohloff presenteert haar producten tijdens evenementen, shows en beurzen over de hele wereld.

 

Vergelijk de aandrijfsystemen op de markt

Rohloff wordt in het linker overzicht vergeleken met de meest voorkomende andere populaire aandrijfsystemen op de markt.

Het derailleursysteem wordt wereldwijd het meest toegepast. Onder andere racefietsen, zowel voor recranten als voor professionals, zijn met deze vorm van aandrijving uitgerust. De initiële prijs ligt lager dan de andere in het overzicht gebruikte aandrijfsystemen. De onderhoudskosten echter zijn relatief hoog. Naast lage onderhoudskosten kent het naafsysteem van Rohloff een hoge mate van gebruiksvriendelijkheid.

Het overzicht geeft aan dat Rohloff op vele fronten wint!


Enkele eigenschappen van het Rohloff schakelsysteem

  • Rohloff is onderhoudsarm

    De Rohloffnaaf wordt aangedreven door een ketting of een riem. Deze aandrijving loopt kaarsrecht, in tegenstelling tot de ketting bij een derailleursysteem. Hierdoor is een derailleursysteem aan hogere slijtage onderhevig. Waar een ketting op een derrailleur-aangedreven systeem gemiddeld 10.000 km meegaat, kun je met een Gates Belt (aandrijfriem) zeker 15.000 km fietsen. Door de excentrische trapas van de Santos frames kun je zélf eenvoudig de ketting naspannen. Door de trapas te ontgrendelen en iets te draaien regel je de kettingspanning. Het naspannen van een riem is niet nodig. Een (double-sided) achterkransje kun je om de 5.000 km omdraaien zodat deze gelijkmatig afslijt. Bij een Santos fiets kun je eenvoudig het achterwiel verwijderen i.g.v. een lekke band. Hiervoor kun je bij Santos of bij Van Eijk De Fietsspecialist een korte cursus volgen.
  • Een Rohloffnaaf is degelijk

    Een Rohloffnaaf is ontzettend duurzaam; deze naaf is bijna niet stuk te krijgen! Juist voor de vakantiefietser die zijn of haar fiets mee op reis neemt is dit een groot voordeel. Houdt er wel rekening mee dat een wiel met een Rohloffnaaf rechtop vervoerd moet worden. Wanneer de naaf liggend of schuin vervoerd wordt kan er wat olie gaan lekken. Het is sowieso raadzaam het wiel altijd tussen doeken te vervoeren; eventuele lekkage wordt dan opgevangen. Gering olieverlies uit de naaf kan geen kwaad, en Rohloff blijft garant staan voor de naaf wanneer er na enige olielekkage mee wordt doorgereden.

 

  • Een Rohloffnaaf schakelt als boter

    Eén draaischakelaar aan de rechterkant op het stuur volstaat voor het bedienen van alle 14 versnellingen. Er is geen transitie naar andere externe tandwielen, zoals een cassette met 11 versnellingen en/of 2 á 3 tandwielen aan de trapas.
     
  • Een Rohloffnaaf schakelt met kleine stapjes

    Een langeafstandfietser zoekt altijd naar de ideale versnelling. Het aanhouden van de juiste tred (pedaalomwenteling) is essentieel. Tijdens het klimmen of rijden onder zware omstandigheden is het prettig als de stappen tussen je versnellingen klein zijn, en het schakelen van versnelling naar versnelling geen grote invloed heeft op het aantal pedaalomwentelingen dat je maakt. D.w.z. dat de nieuw gekozen versnelling niet te ver af ligt van de versnelling die je verlaat. Omgekeerd is het belangrijk dat wanneer je snelheid maakt en nóg meer wenst te versnellen, de schakeling naar een 'grotere versnelling' ook een kleine stap is. Dus géén twee of meer 'tanden' tegelijk zoals bij sommige cassettes of versnellingsnaven met 7 of 8 versnellingen het geval is.
  • Een Rohloffnaaf schakelt altijd

    Ook in stilstand kan er met een Rohloffnaaf geschakelt worden. Juist bij het rijden op een tandem is het van groot belang dat je bij het wegrijden de juiste versnelling kunt kiezen. Bij een derailleursysteem bijvoorbeeld zul je ruim voordat je stopt moeten opschakelen. Deze actie wordt vaak vergeten.
     
  • Een Rohloffnaaf werkt als een een versnellingsbak

    De Rohloffnaaf dient te worden ingereden. Gedurende de eerste 1000-2000 kilometer maakt deze wat meer geluid in de 1e tot en met de 7e versnelling, en schakelt hier wat minder soepel. Als je veel schakelt tussen de 3e en de 5e versnelling draaien alle tandwielen mee. Het schakelen tussen de 8 en 7 gaat in het begin ook wat minder soepel. Ook na het inrijden moet je bij het schakelen van 8 naar 7 even kracht terugnemen. (Techneuten lezen meer op Rohloff voor gevorderden.)
    Tot op de dag van vandaag worden de Rohloffnaven doorontwikkeld en aangepast aan de wensen van de fietsliefhebber.
     
  • Een Rohloffnaaf heeft een prijs
  • Een fiets die is opgebouwd met een Rohloff-naaf is gemiddeld €1000, duurder dan een fiets met een hoogwaardig derailleursysteem. Op langere termijn betaalt deze investering zich terug; 100.000km of meer is geen probleem met een Rohloff-naaf!
  • Een Rohloffnaaf komt in verschillende kleuren

    Iedere Rohloff-naaf is van binnen hetzelfde. Maar degene die zijn of haar nieuwe fiets van een speciaal tintje wil voorzien, kan kiezen uit de volgende kleuren behuizing: zwart, zilver, rood, groen, oranje en blauw.
     
  • Een Rohloffnaaf kun je naar je hand zetten

    Meestal wordt een Rohloffnaaf bediend door een voorblad met 38 tanden en een achterblad met 16 tanden. Het bereik is vergelijkbaar met het lichtste verzet van 22T voor en 34T achter en het zwaarste verzet van 42T voor en 12T achter. Als deze verhouding je niet bevalt kun je het achtertandwiel vervangen door een groter of kleiner exemplaar.

Rohloff heeft handleidingen
Download hier de Nederlandstalige handleiding


Vragen
Heeft u nog vragen over de Rohloffnaaf?
Onze Rohloffadviseurs beantwoorden uw vragen graag. U kunt uw vragen stellen via ons contactformulier, per telefoon of uiteraard onder het genot van een kopje koffie bij ons in de showroom aan de Westkanaalweg 107 in Ter Aar.


Rohloffnaaf kopen?
Benieuwd welke Rohloffnaaf u nodig heeft? Bekijk de verschillende soorten naven op onze Rohloffnaaf kopen pagina.


Rohloffnaaf registreren
Wanneer in je het bezit bent van een nieuwe of gebruikte Rohloffnaaf dien je deze direct te registreren. Aan deze registratie hecht Rohloff zeer veel waarde. Alleen wanneer de Rohloffnaaf is geregistreerd ontvang je garantie. Daarnaast kan Rohloff op basis van de registratie eventuele gestolen naven retourneren aan de rechtmatige eigenaar! Rohloff geeft aan dat op deze manier ongeveer 50% van de gestolen Rohloffnaven uiteindelijk weer bij hun rechtmatige eigenaar terecht komt. Wanneer de Rohloffnaaf niet is/wordt geregistreerd heb je hier dus geen recht op; Rohloff retourneert ingestuurde naven altijd uitsluitend aan de geregistreerde eigenaar. 

Registeren kan sinds kort ook online, registreer hier direct online jouw Rohloffnaaf
 

Recent gestelde Vragen:

- Is deze naaf geschikt om te mountainbiken?
Deze naaf is uitermate geschikt om mee te mountainbiken. Santos verkoopt sinds jaar en dag mtb fietsen met Rohloffnaven.

- Wat is het gewichtsverschil met een Shimano XT groep (naaf, cassette, body, derailleur)?
Het gewichtsverschil is +/- 220gr. Een complete Rohloffnaaf met toebehoren weegt +/- 1820gr. Een compleet schakelsysteem van Shimano XT weegt +/- 1600gr.

- Is het lichtste verzet te vergelijken met het huidige lichtste verzet van de XT mountainbike single speed groep (cassette 11-42 en kettingblad 32 voor)?

In het algemeen zal de Rohloffnaaf een nog lichter verzet hebben maar dit is wel afhankelijk van de tandwielverhouding. Zie http://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=32&RZ=11,13,15,18,21,24,28,32,36,42&UF=2330&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth&GR2=RLSH&KB2=50&RZ2=22&UF2=2330 voor een vergelijking. 

- Is deze naaf ook met een MTB steekas te monteren ipv met snelspanners?

Ja dat is mogelijk. De Rohloffnaaf is ook beschikbaar met een12mm steekas. 

- Heb ik originele remschijf nodig van Rohloff als ik een Rohloffnaaf met Disc heb?
Ja, wanneer je een Rohloffnaaf met Disc wilt voorzien van een remschijf dan heb je een originele remschijf nodig van Rohloff. De passing van de remschijf is niet standaard. De overige remonderdelen zoals remhendels en remklauwen kun je daarentegen wel van ieder ander merk kiezen. De kwaliteit van de remschijven van Rohloff is gelijk aan de Rohloffnaaf; zeer hoogwaardig!